Szanowni Mieszkańcy,
w związku z awarią wodociągu zasilającego sołectwo Stara Kościelnica, do której doszło w sobotę rano, i nad usunięciem której pracowaliśmy ciężko przez kilkadziesiąt godzin, chcemy bardzo podziękować Wam za cierpliwość i zrozumienie, z jakim podeszliście do zaistniałej sytuacji.
Zdajemy sobie sprawę z faktu, że nagły brak dostaw wody negatywnie wpłynął na Wasze plany, domowe obowiązki i samopoczucie. Chcemy zapewnić, że podjęliśmy natychmiastowe działania, które pozwoliły usunąć awarię tak szybko, jak było to możliwe, i przywrócić bieżące dostawy wody do Waszych domów. Jednocześnie chcemy przedstawić wszystkim mieszkańcom gminy Miłoradz szczegółowe informacje na temat awarii, byście mieli Państwo pełną wiedzę na ten temat.
Przyczyną awarii było pęknięcie rury pompującej wodę do hydrofornii. Rura ta znajdowała się w pasie drogi powiatowej i dostanie się do niej nie było możliwe bez dokonania przewiertu pod drogą. Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej natychmiast zlecił wykonanie tego zadania specjalistycznej firmie. To nie był jedyny problem, z którym trzeba było się zmierzyć, bowiem instalacja wodociągowa została wykonana w 1974 roku, więc blisko pół wieku temu. Okazało się, że jej przekrój jest inny, niż zakładali specjaliści. Pomimo wykonania kilkudziesięciu telefonów, nie udało się natychmiast nabyć części zamiennej.
Brakująca i pasująca do instalacji wodociągowej część musiała zostać specjalnie zamówiona i sprowadzona na miejsce. I z tego właśnie powodu zaplanowane na niedzielę prace ziemne musiały zostać przełożone na poniedziałek. Stosowne informacje przekazaliśmy mieszkańcom za pośrednictwem sołtysa, mediów społecznościowych oraz umieszczając ogłoszenie na tablicy informacyjnej.
Awaria spowodowała, że dostępu do bieżącej wody nie miało ponad 60 gospodarstw. Byliśmy w stałym kontakcie z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego w Gdańsku. Wypełniając zadania wynikające z Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, w czasie awarii udostępniliśmy miejscowym rolnikom nieograniczony dostęp do hydrantów, z których mogli swobodnie korzystać. Ponadto, zapewniliśmy mieszkańcom wodę pitną. Rozdaliśmy 500 sztuk 5- i 6-litrowych baniaków, czyli około 2800 litrów wody. Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej uruchomił dodatkowo awaryjny punkt poboru wody, z którego swobodnie mogli korzystać wszyscy mieszkańcy. A przy współpracy z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Malborku uruchomiony został mobilny punkt poboru przy świetlicy wiejskiej, gdzie udostępniono mieszkańcom sołectwa ponad 2000 litrów wody. Szczegółowe informacje na temat awarii udzielane były również mieszkańcom drogą telefoniczną pod numerem alarmowym GZGK.
Zatroszczyliśmy się także o osoby starsze i mające kłopoty z poruszaniem się, które nie mogły odebrać wody osobiście. Pracownicy GZGK oraz sołtys Starej Kościelnicy dostarczali ją bezpośrednio do domów i mieszkań na terenie sołectwa.
Chcemy podkreślić, że sprawa została potraktowana przez nas priorytetowo, a natychmiastowe działania pozwoliły usunąć tę poważną awarię w ciągu kilkudziesięciu godzin. Znamy przypadki z innych miejscowości i miast, gdzie usuwanie podobnych awarii trwało kilka dni.
Pragniemy przypomnieć przy okazji tej sytuacji, że temat wody jest dla nas wszystkich bardzo ważny. Pozyskaliśmy środki zewnętrzne, które pozwolą za blisko 2 miliony złotych zmodernizować stację uzdatniania wody w Miłoradzu. Inwestycja już trwa. Ponadto, w ostatnich miesiącach przeprowadziliśmy modernizację pierwszych hydroforni na terenie gminy. Dzięki konsekwencji w działaniu GZGK w tym roku zaplanowane są kolejne remonty ujęć wody.
Jeszcze raz chcemy podziękować wszystkim mieszkańcom, którzy wykazali się odpowiedzialnością i cierpliwością. Dziękujemy za wyrozumiałość i zrozumienie. Jednocześnie pragniemy złożyć serdeczne podziękowania spółce PWiK Malbork oraz sołtysowi Starej Kościelnicy Kazimierowi Kurpiasowi za podjęte działania i współpracę przy minimalizowaniu efektów zasiniałej sytuacji.